Wpadnij w wir magicznej podróży przez czas i historię Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu! To niezwykłe miejsce, gdzie przeszłość splata się z teraźniejszością, a malownicze trasy wiodą przez pełne tajemnicze zaułki i zapomniane opowieści.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu to fascynujący element historii i dziedzictwa tego regionu. Od pierwszych odcinków zbudowanych w latach 1851-1852, przez rozwój i burzliwe zmiany w okresie międzywojennym, po współczesną turystykę kolejami wąskotorowymi – GKW przyciągają zarówno pasjonatów kolejnictwa, jak i miłośników malowniczych krajobrazów Górnego Śląska.
Historia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Powstanie GKW było efektem inicjatywy Towarzystwa Kolei Górnośląskiej. W latach 1851-1852 powstało kilka oddzielnych odcinków łączących zakłady przemysłowe, a 1853 roku uznaje się za datę ich uruchomienia. W kolejnych latach zbudowano dwa podstawowe odcinki: Tarnowskie Góry – Wirek (25 km) oraz Bytom Karb – Bogucice – Huta Kunegunda (15 km), tworząc zorganizowaną sieć o długości około 75 km. GKW przewoziły rocznie około 250 tysięcy ton towarów.
W 1884 roku GKW przeszły na własność Królestwa Prus i podlegały rozbudowie przez państwowy zarząd kolejowy. W okresie międzywojennym, w wyniku przyznania części Górnego Śląska Polsce w 1922 roku, sieć GKW została rozdzielona przez granicę państwową. Dodatkowe odcinki zostały zbudowane po polskiej stronie, łącząc północną, wschodnią i południową część sieci.
Koleje Wąskotorowe w Bytomiu – Najstarsza czynna linia na świecie
Na mapach kolei wąskotorowych Bytom zajmuje wyjątkowe miejsce. To tu, nieprzerwanie od 1853 r., działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie. Obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz zalewie Nakło-Chechło, chętnie odwiedzanym przez mieszkańców okolicy szczególnie w sezonie wakacyjnym. Trasa kończy się na stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe.
Turystyka Kolejami Wąskotorowymi
Dzisiaj GKW to atrakcyjna forma turystyki dla wszystkich, którzy pragną odkryć magię dawnych podróży koleją. Najstarsza i najbardziej malownicza trasa między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, o długości 21 km, przyciąga turystów swoim urokiem i historią. Podróż w wagonach historycznych pozwala przenieść się w czasie i poczuć atmosferę przeszłości.
Dziedzictwo Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Dzięki zaangażowaniu miast Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Kuźnia Raciborska i Racibórz, GKW zostały uratowane jako element dziedzictwa kulturowego. Skansen Kolejowy w Rudy, administrowany przez jednostkę gminy Kuźnia Raciborska, to kolejne fascynujące miejsce, które przybliża nam dawne czasy GKW.
Górnośląskie Koleje Turystyczne
Dzisiaj GKW stanowią nie tylko pamiątkę przeszłości, ale również cenny skarb turystyczny. Liczba pasażerów podróżujących koleją wąskotorową stale rośnie, osiągając 20,7 tysiąca w 2019 roku i 19,6 tysiąca w 2020 roku.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to nie tylko podróż sentymentalna do historii, ale także fascynująca opowieść o rozwoju kolejnictwa i dziedzictwie regionu. Zachęcamy do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca, gdzie historia i współczesność splatają się w jedno niezapomniane doświadczenie. Odkryj czar dawnych podróży i pozwól, aby GKW zabrały Cię w magiczną podróż przez Górny Śląsk.